Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Trzy lokomotywy - OP8J9N
Owner: Psikiszek
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 145 m. ASL.
 Region: Poland > podlaskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 17-09-2016
Date created: 17-09-2016
Date published: 17-09-2016
Last modification: 21-07-2019
24x Found
0x Not found
1 notes
watchers 2 watchers
0 visitors
19 x rated
Rated as: Good
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Take something to write  Access only by walk 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

    Na prywatnej bocznicy stoją trzy lokomotywy. Dwie typu SM02 typ Ls40 i jedna SM03 typ 2D. Ls40 noszą nr 3585 i 3649, natomiast SM03 na burcie ma wypisane WP05 400-62. Niestety nie udało mi się ustalić, kto używał tych lokomotyw. Czyżby oznaczenie WP to Wojsko Polskie?

Edycja 31.10.2016. Rozmawiałem z osobą która pracowała w magazynach wojskowych przy Węglowej. I rzeczywiście mieli tam tą lokomotywę na stanie. PKP podstawiało wagony pod bramę składnicy, a wojsko już we własnym zakresie ciągało je pod właściwy magazyn.

Za Wikipedią krótko opiszę lokomotywy. Ls40 to spalinowa lokomotywa manewrowa produkowana od 1952r. w Chrzanowie w fabryce Lokomotyw im. Dzierżyńskiego. Osiągała prędkość 11km/h i zasięg 60km. Wystarczało to do obsługi niewielkich, zakładowych bocznic. Była to najmniejsza lokomotywa normalnotorowa produkowana po wojnie w Polsce. Długa na 6m. ważyła zaledwie 16 ton. Do końca produkcji w 1961r. wyprodukowano 581 sztuk.

    Lokomotywa SM03 stojąca na bocznicy także została wyprodukowana w zakładach im. Dzierżyńskiego, o czym informuje tabliczka. Natomiast ta lokomotywa produkowana w latach 1959-1969 wychodziła też z zakładów Zastal w Zielonej Górze. Przeznaczona była do lekkiej pracy manewrowej i na terenach zakładów przemysłowych. Napędzana silnikiem spalinowym o mocy 150 KM osiągała prędkość 25km/h, a po zmianach konstrukcyjnych 45km/h. Podwozie dwuosiowe z ostoją konstrukcji spawanej (ostoja to rama lokomotywy). Nadwozie składa się z dwóch przedziałów maszynowych, przedniego i tylnego i umieszczonego między nimi wyższego przedziału maszynisty. Hamowanie jednostronne za pomocą żeliwnych klocków. Sterowanie hydrauliczno-mechaniczne. Posiada cztery biegi zmieniane za pomocą kół zmianowych, a obroty reguluje się nastawnikiem.

    W tym miejscu odchodziły też tory do kilku zakładów przemysłowych w Białymstoku. Jeden z nich sięgał aż prawie do centrum miasta, do starej elektrowni przy Branickiego. Tory niestety zostały rozebrane, chociaż zostały relikty szyn przy ul. Plażowej czy między Baranowicką a Dojlidami Fabrycznymi.

 

   Jak wspomniałem lokomotywy stoją na prywatnej bocznicy. W pierwotnej wersji kesz był na jednej z lokomotyw, ale z jakiegoś powodu przeniesiono je na inny tor w głębi zakładu, ale wciąż są doskonale widoczne. Nowy pojemnik to preforma pet, dokładniejsze informacje w podpowiedzi kodowanej. Niestety zapomniałem wrzucić ołówek wiec zabierz coś do pisania. Przy podejmowaniu proszę uważać na zbite szkło. Do końca października jeździ tu szynobus w weekendy, rano i wieczorem. Mimo tak niskiej częstotliwości strzeż się pociągu.

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Log entries: Found 24x Not found 0x Note 1x Picture 3x All entries Gallery