|
Wrocławski Węzeł Kolejowy | ||
|
|||
Szczegóły GeoŚcieżki | |||
Mentor (?)MentorMentor to osoba, która zarejestrowała GeoŚcieżkę w systemie | xytras | ||
Zdobyta | 33 razy | ||
Punktacja | 338.69 punktów | ||
Liczba skrzynek | 41 (0 / 0 / 0) | ||
% skrzynek wymagany do zaliczenia GeoŚcieżki (WIS) | 74% ( Skrzynki) | ||
Typ GeoŚcieżki | Krajoznawcza | ||
Data publikacji | 13-08-2015 | ||
Założyciele | xytras, Lumen | ||
Opis GeoŚcieżki |
WROCŁAWSKI WĘZEŁ KOLEJOWY
Pełna Mapa: KLIK
Wrocławski węzeł łączy dziesięć różnych kierunków linii kolejowych normalnotorowych i jedną wąskotorową zbiegających się we Wrocławiu. Aktualnie (2012) dziewięć linii normalnotorowych jest czynnych, ale tylko osiem obsługuje ruch pasażerski; linia wąskotorowa już od lat sześćdziesiątych jest we Wrocławiu zlikwidowana.
Krótki rys historyczny:
Rozwój sieci przebiegał w kilku etapach. Jako pierwszy etap wyróżnić można budowę poszczególnych linii przez prywatne spółki kolejowe. Powstawały wówczas niezależne w znacznej mierze linie, zakończone dworcami czołowymi. Spółki współpracowały ze sobą niechętnie, a rozwój przestrzenny węzła był nieskoordynowany. Od lat 60. XIX wieku rząd pruski rozpoczął nacjonalizację kolei i zjednoczył je w jedno towarzystwo. Rozbudowano łącznice między liniami (w tym Towarową Obwodnicę Wrocławia), dążono do racjonalnej rozbudowy i skupienia ruchu na Dworcu Głównym. W XX wieku planowanie kolei we Wrocławiu stało się integralną częścią planowania urbanistycznego, proponowano dalsze przebudowy sieci, mające na celu usprawnienie ruchu kolejowego, zrealizowano jednak niewielką ich część. Jednym z działań była elektryfikacja prądem przemiennym Śląskiej Kolei Górskiej na trasie Wrocław Świebodzki – Jelenia Góra – Zgorzelec (zdemontowana po wojnie), której słupy końcowe do dziś znajdują się na Dworcu Świebodzkim. Istniała także sieć kolei miejskiej obsługiwana wagonami akumulatorowymi. Po II wojnie światowej nie poczyniono we wrocławskim węźle kolejowym większych inwestycji (poza przewidzianą już w czasie budowy rozbudową Towarowej Obwodnicy Wrocławia do czterech torów i elektryfikacją znacznej części linii i łącznic), zaś od lat 90 następuje systematyczny regres.
FAQ:
Jak najszybciej zdobyć geościeżkę?
Wszystko zależy jakim środkiem transportu dysponujemy, zdecydowanie najszybciej będzie rowerem. Jeśli jednak nie jesteśmy kierowcami ani nie mamy dwóch kółek, to dobrą opcją będzie zakup biletu MPK 24h, którym można poruszać się w obrębie miasta koleją PR i KD bez dodatkowych opłat. Dojedziecie w ten sposób do większości stacji, jednak przy keszach węzłowych pociąg się nie zatrzyma, nie próbujcie numerów z hamulcem awaryjnym:)
Skąd w ogóle pomysł na geościeżkę?
Urodził się z czasem. Najpierw posadziłem kesza na stacji Mikołajów (bo była blisko domu), później na Świebodzkim (bo ładny dworzec i również blisko), następnie Nadodrze jak zwolniła się miejscówka i wówczas pomyślałem o jakimś projekciku związanym z najciekawszymi dworcami Wrocławia. Fortunnie zbiegło się to w czasie z groźbą archiwizacji kesza na który długo czekałem (WWK: Węzeł Świebodzicki). Postanowiłem go adoptować i zreaktywować, wtedy to w mojej głowie urodziła się wizja projektu, którego możecie zdobywać dzisiaj. Wiedziałem już, że stacje i dodatkowo węzły stworzą wspólnie jeden duży projekt. Nazwa geościeżki została naturalnie przejęta od dwóch skrzynek Drangnela, które wówczas już istniały, stały się podwalinami całego projektu WWK.
Czy masz coś wspólnego zawodowo z koleją?
Zupełnie nie, nie jestem pracownikiem kolei ani nie jestem jakimś ogromnym miłośnikiem czy tam spotterem. Fakt, zawsze lubiłem wiedzieć co gdzie i którędy przebiega, gdzie dany pociąg jedzie, kogo przepuszcza, jak wygląda układ torów w danym miejscu, jak przebiegają poszczególne kierunki (takie zboczenia kartograficzne można powiedzieć), dlatego też realizacja tego projektu dała mi wiele przyjemności i satysfakcji.
Zauważyłem, że brakuje kilku keszy z geościeżki, i jak mam teraz ją zdobyć, zamierzasz je naprawić czy będziesz olewał?
Skrzynki zostaną naprawione tak szybko jak będzie to możliwe, nie planuję żadnych archiwizacji skrzynek. Nie mniej jeśli takowa się niefortunnie przytrafi, to prędzej czy później skrzynka zostanie odtworzona i odarchiwizowana.
Spostrzegłem, że niektóre kesze opublikowane są na GC, po co?
Nasze miasto jak i wiele innych zna takie przypadki, że ktoś działający jedno-systemowo, wrzuca kesza zbyt blisko innego z drugiego systemu. Dlatego też, zwłaszcza w warunkach śródmiejskich, niektóre ze skrzynek są opublikowane w dwóch systemach.
Zauważyłem bzdury w opisie kesza, nie to zdjęcie, błędy w opisie, co robić?
Nikt nie jest α & ω i nawet Wiki się myli, dlatego będę bardzo wdzięczny, jak będziecie pisać o znalezionych nieprawidłowościach. Jest to wręcz zalecane, zatem czekam na maile z poprawkami:)
Czytając FAQ nie zauważyłem odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie..
Zatem pisz śmiało do mnie a chętnie na nie odpowiem, jeśli okaże się to istotne, dorzucę je do FAQ. Pozdrawiam i życzę przyjemności przy zdobywaniu ścieżki. xy.
Skrzynki w ramach GeoŚcieżki Wrocławski Węzeł Kolejowy |
|