|
Kanał Elbląski | ||
|
|||
Szczegóły GeoŚcieżki | |||
Mentor (?)MentorMentor to osoba, która zarejestrowała GeoŚcieżkę w systemie | jaculo | ||
Zdobyta | 59 razy | ||
Punktacja | 33.17 punktów | ||
Liczba skrzynek | 5 (0 / 0 / 0) | ||
% skrzynek wymagany do zaliczenia GeoŚcieżki (WIS) | 100% ( Skrzynki) | ||
Typ GeoŚcieżki | Krajoznawcza | ||
Data publikacji | 11-04-2015 | ||
Założyciele | jaculo | ||
Opis GeoŚcieżki |
Kanał Elbląski
– żeglowna droga wodna na terenie Warmii i Mazur. W 1978 fragment kanału został uznany za zabytek techniki, natomiast Rozporządzeniem Prezydenta RP z dnia 14 stycznia 2011 został uznany za pomnik historii. Kanał Elbląski w 2007 r. w plebiscycie „Rzeczpospolitej” został uznany za jeden z siedmiu cudów Polski.
Niebywale, jest to cud techniki, budownictwa wodnego. Jego długość wynosi 84,2 km, i jest najdłuższym kanałem żeglownym w Polsce. Całkowita długość kanału z odgałęzieniami wynosi 151,7 km. Kanał łączy jezioro Druzno z Drwęcą oraz z jeziorem Jeziorak. Z jeziora Druzno, poprzez rzekę Elbląg z Zalewem Wiślanym, a także przez Kanał Jagielloński, Nogat i Wisłę z Morzem Bałtyckim.
Na Kanale od Ostródy do Elbląga jest 5 pochylni (Buczyniec, Kąty, Oleśnica, Jelenie, Całuny) i 2 śluzy (Miłomłyn i Zielona). Przy budowie Kanału Elbląskiego wykorzystano jeziora leżące na różnych wysokościach między Ostródą i Zalewem Wiślanym. Różnica poziomów sięga 100 m. Osobliwością na skalę europejską jest zespół 5 pochylni, po których przetacza się statki na specjalnych platformach ustawionych na szynach. Zastosowane w tym celu szynowe urządzenia wyciągowe napędzane są mechanicznie siłą przepływu wody. Ze względu na swoje walory przyrodnicze i kulturowe teren został objęty ochroną prawną w formie Obszaru Chronionego Krajobrazu Kanału Elbląskiego.
Nad projektem kanału zaczęto pracować w 1837 a prace rozpoczęto 18 października 1844. Cztery pierwsze pochylnie suche: Buczyniec i Kąty, -Oleśnica i Jelenie uruchomiono w 1860. Projektantem i realizatorem Kanału był Georg Jacob Steenke.
Pierwszy statek przepłynął kanał 31 sierpnia 1860 Ale oficjalnie kanał oddano do eksploatacji wiosną 1862.
To tyle za "http://pl.wikipedia.org/wiki/Kana%C5%82_Elbl%C4%85ski"
Całą trase pomiędzy pochylniami ( +/- 20 km) można bez problemu pokonać autem, dojazd nim jest do każdej skrzynki - najwięcej frajdy sprawi jednak pokonanie jej rowerem.... Cudowne widoki, niespotykane gdzie indziej mazurskie krajobrazy i piękna przyroda zagwarantują niezapomniane wrażenia, z chwil spędzonych na łonie przepięknej polskiej przyrody... A właśnie specjalnie dla rowerów i pieszych wytyczony jest szlak wzdłóż kanału pomiędzy wszystkimi pochylniami...
Bez wątpienia jednak ukoronowaniem było by pokonanie całej trasy podczas rejsu statkiem... Ponad 8 godzin niezapomnianych widoków, i wrażeń z podróży.... (ja miałem to szczęście płynąć i nawet minuty nie żałuję)
W związku z remontami pochylni, dostęp do nich jest ograniczony - i dlatego niektóre skrzynki sa w oddali... ale za to w miejscach do których bez problemu można podejść, jak się wszystko unormuje, to zapewne poprzenoszę niektóre bliżej pochylni, dziś nie miałem na to szans.
Mimo to zapraszam bo naprawdę warto.
Skrzynki w ramach GeoŚcieżki Kanał Elbląski |
|